Loodusõppeprogrammid
Puude ja põõstaste tundmaõppimine võrsete ja pungade järgi
Õpitakse tundma Eesti tavalisemaid puu- ja põõsaliike pungade ja võrsete järgi. Õppekäigul kooli ümbruses või pargis määratakse sealsed puu- ja põõsaliigid kasutades määramislehte, vaadeldakse puude võra kuju ja puu koort. Klassis uuritakse lähemalt pungade ehitust. Rühmatööna määratakse liik võrsete ja pungade järgi.
Toimumiskoht: Kool või Karula rahvuspargi külastuskeskus
Päevakava
- sissejuhatus (5 min).
- tutvustatakse programmi eesmärke, töökorraldust, jagatakse töövahendeid.
- esimene osa õppeprogrammist toimub välitingimustes ning teine osa siseruumis (koolis/keskuses).
- tegevuste käik (70 min).
- arutelu käigus aktiveeritakse osalejate eelteadmised puu- ja põõsaliikidest ja tehakse selgeks puittaimede rühmitamise alused.
- kooli või looduskeskuse ümbruses:
- õpitakse tundma Eesti metsade tavalisemaid puu- ja põõsaliike võrsete ja pungade järgi.
- vaadeldakse puude võra kuju ja puu koort.
- siseruumis toimuvad tegevused:
- pungade võrdlemine ja punga ehituse uurimine.
- erinevate viljatüüpide ja levimisviiside võrdlemine (III kooliaste).
- rühmatööna võrsete määramine ja liigi kirjeldamine töölehel.
- rühmatöö tulemuste esitlemine: puu- või põõsaliigi tutvustus.
- arutelu looduse hüvedest ja kuidas kuidas erinevad puuliigid on seotud meie igapäevaeluga.
- kokkuvõte (15 min).
- programmi lõpuringis väljendab õpilane oma kogemusi või uusi teadmisi puude ja põõsaste tundmise osas.
Seos õppekavaga
4-6 kl II kooliaste – Ainevaldkond „Loodusained”. Mets elukeskkonnana. Eesti metsade iseloomulikud liigid, nendevahelised seosed.
7-9 kl III kooliaste – Ainevaldkond „Loodusained”. Taimede tunnused ja eluprotsessid. Suguline ja mittesuguline paljunemine, putuk- ja tuultolmlejate taimede võrdlus, taimede kohastumus levimiseks, sh loom- ja tuulleviks.
Läbivad teemad: keskkond ja jätkusuutlik areng, väärtused ja kõlblus.
Üldpädevused: kultuuri- ja väärtuspädevus; matemaatika, loodusteaduste ja tehnoloogiaalne pädevus; õpipädevus; suhtluspädevus.
Meetodid: vaatlemine ja määramine; vaatlustulemuste esitlemine; iseseisev töö ja rühmatöö; arutelu.
Vahendid: tööleht, kirjutusvahend, kirjutusalus, luup ja määramisleht paari peale.
Õpitulemused
Õpilane oskab:
- vaadelda ja määrata levinumaid puu- ja põõsaliike vegetatsioonivälisel perioodil.
- kasutada lihtsamaid määrajaid.
- võrrelda erinevaid paljunemis-, tolmlemis- ja levimisviise ning toob nende kohta näiteid (III kooliaste).
- vormistada vaatlustulemusi ja esitleda neid teistele.
Õpilane teab:
- Eesti tavalisemaid puittaimi.
- mõistet looduse hüved ning kuidas on seotud puuliigid inimese igapäevaeluga.
- õpilane tegutseb koostöös oma klassikaaslastega.
Lisainfo
Programmi üks osa toimub välitingimustes kooli lähedal asuvas pargis või metsas ning teine osa koolis või keskuses siseruumis.
Programmile tulles panna selga ilmastikule sobiv riietus, jalga niiskuskindlad jalanõud. Sobib sügavama loodushuviga õpilastele. Programm ei sobi erivajadustega õpilastele.
Lisainfo kontakt: info.karula@rmk.ee, 5787 3319
Pärandkultuur
7.-9. klass