Loodusõppeprogrammid
Taimede õpperetk metsas ja niidul
Programmis keskendume ökosüsteemide elurikkusele taimede näitel. Retkel vaatleme ja õpime tundma erinevaid taimeliike ja nende tunnuseid niidu- ja metsakoosluses, taimede kasutust meie igapäevaelus. Rühmatööna õpime kasutama määrajaid ja võrdleme kahe koosluse taimede liigirikkust.
Toimumiskoht: Karula rahvuspargi külastuskeskus
Päevakava
- sissejuhatus (10 min).
- tutvustatakse programmi eesmärke, töökorraldust, töövahendeid.
- tegevuste käik (150 või 180 min).
- sissejuhatus teemasse, loeng ja suunatud diskussioon (20 min):
- kaitseala lühitutvustus (kaitse-eesmärk, kaitsekord, loodus- ja kultuuripärandi väärtused).
- elurikkus kui ökosüsteemide toimimise alus (elurikkuse olulisusest, erinevad tasandid, kaitsealade roll elurikkuse hoidmisel, igaühe loodushoid).
- õpperetk erinevatele kooslustele iseloomulike taimeliikide tundmaõppimiseks ca 3 km (130 min).
- rühmade moodustamine taimedega seotud õppemänguga. Õppevahendite jagamine rühmadele (määrajad, luubid, vaatluslehed, kirjutusalused, pliiatsid, seljakotid).
- vaatleme ja õpime tundma erinevaid taimeliike ja nende tunnuseid niidu- ja metsakoosluses ja nende kasutust meie igapäevaelus (nt söödavad ja mürgised, ravim- ja värvitaimed jne).
- rühmatööna õpime ühe taimeliigi näitel kasutama määrajaid ("Eesti taimede määraja" ning telefoniga taimede määramisrakendus).
- kahe koosluse taimede liigirikkuse võrdlus vaatluslehtede abil rühmatööna.
- praktiline taimede kasutamine – taimetrükk (30 min). Huvi korral on lisaülesandena võimalik õppida taimetrüki tehnikat, talletades taimedes peituvad värvid kaardile.
- kokkuvõte (20 min)
- tagasisidestamine paaridena: ootused, saadud kogemused ja teadmised ning muutused mõtetes, arusaamades, hoiakutes.
- kokkuvõttev arutelu, kuidas igaüks saab edaspidi panustada elurikkuse hoidmisse.
Seos õppekavaga
Gümnaasiumi bioloogia – 2.1.4.4. IV kursus „Evolutsioon ja ökoloogia“. Ökoloogia. Keskkonnakaitse.
Läbivad teemad: Keskkond ja jätkusuutlik areng. Kultuuriline identiteet. Tervis ja ohutus. Väärtused ja kõlblus. Lõimitud on bioloogia.
Meetodid ja vahendid:
- sissejuhatav loeng ja suunatud diskussioon kaitseala lühitutvustus ja elurikkus kui ökosüsteemide toimimise alus. Vahendid: dataprojektor, ekraan.
- õpperetk erinevatele kooslustele iseloomulike taimeliikide tundmaõppimiseks:
- õppemäng rühmade moodustamiseks.
- taimeliikide ja koosluste vaatlus.
- rühmatööna taimeliikide määramine. Vahendid: määrajad "Eesti taimede määraja", digitaalsed määramisrakendused, luubid, vaatluslehed, kirjutusalused, pliiatsid, seljakotid.
- rühmatööna võrdlus - kahe koosluse taimede liigirikkuse võrdlus. Vahendid: vaatluslehed, pliiatsid, kirjutusalused.
- praktiline individuaalne töö, kaardi tegemine taimetrüki tehnikas (soovi korral).
- tagasisidestamine paaridena.
- kokkuvõttev arutelu, kuidas igaüks saab edaspidi panustada elurikkuse hoidmisse.
Üldpädevused: digipädevus; kultuuri- ja väärtuspädevus; õpipädevus; sotsiaalne ja kodanikupädevus; suhtluspädevus
Õpitulemused
Õpilane teab:
- kaitseala kaitse-eesmärki ja olulisemaid loodusväärtusi.
- taimemääraja kasutamise põhimõtet ning erinevaid võimalusi digitaalseks taimede määramiseks.
Õpilane oskab:
- selgitada bioloogilise mitmekesisuse kaitse olulisust.
- tuua näiteid kaitstavate loodusobjektide kohta.
- tuua näiteid erinevate niidu- ja metsakooslustele omaste taimeliikide kohta ja nende kasutamisest igapäevaelus.
- õpilane väärtustab bioloogilist mitmekesisust ning teadvustab iga inimese vastutust selle kaitses.
- õpilane teadvustab looduse, tehnoloogia ja ühiskonna vastastikuseid seoseid ning põhjendab säästva arengu tähtsust isiklikul, kohalikul, riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil.
Lisainfo:Vajalik on ilmastikule vastav mugav riietus ja looduses liikumiseks sobivad jalanõud. Soovitame kaasa võtta söögi–joogi. Õppeprogramm ei kohaldu nägemis-, kuulmis-, vaimupuudega osalejatele, ratastooliga osaleda pole võimalik.
Lisainfo kontakt: info.karula@rmk.ee, 5787 3319
Pärandkultuur