Lääne-Viru tammest saab Suure Tõllu päästepaadi emapuu 26.02
Ehitatav
paat saab olema 8 meetri pikkune ja on ajastutruu koopia Suure Tõllu
päästepaadist, mille emapuu, kaared ja täävid on tammepuust, plangutus
männipuust ning kinnitusvahenditeks on vaskneedid. Paat antakse valmimise järel
üle Eesti Meremuuseumile Lennusadamas, kus tähistatakse tänavu laialdaselt
aurik-jäälõhkuja Suur Tõll 100. juubelit. Jäälõhkuja läbib pidustuste eel
põhjalikud renoveerimistööd ning tänu käesolevale projektile jõuab selle
ahtritekile tagasi ka autentne päästepaat.
Projekti eestvedaja, MTÜ Raudlaeva Maja on päästepaadi rajamisel autentse tulemuse
kindlustamiseks teinud põhjaliku uurimistöö allikamaterjalide osas. MTÜ
esindaja Ilmar Tamme sõnul on paadi emapuu puupaatide põhitala, mille külge
ülejäänud paadi osad kinnitatakse. “Emapuu mahapanek on väärikas sündmus,
mis on võrreldav majale nurgakivi panekuga,” selgitas Tamm, kelle sõnul
hakkavad laeva ehitus- ja viimistlusetappe arhiivi- ja fotomaterjali põhjal
teostama MTÜ Puulaevaselts Vikani tuntud paadi- ja
laevaehitusmeistrid. Kogu vajalik puitmaterjal päästepaadi ehitamiseks
saadakse riigimetsast. Käesolev paadiehitus on osapooltele juba kolmas
ajalooliste päästepaatide valmistamise ühisprojekt.
Emapuu
valisid RMK Lääne-Virumaa metskonnas välja Kalev Viiksaar, Peeter Saar, Jorma
Frieberg ja Ilmar Tamm ning 8,5-meetrise tamme ohutu transpordi Triigist
ehituspaika Haapsallu võtsid oma õlgadele Ergo Eesmäe, Priit Hinto ja Meelis
Michelson. Plaanide kohaselt valmib päästepaat käesoleva aasta suveks.
Lisainfo:
Ilmar Tamm, MTÜ Raudlaeva Maja, tel 525 0622
Ulvar Kaubi, RMK, tel 513 7042, www.rmk.ee
Alar
Schönberg, MTÜ Puulaevaselts Vikan, tel 527
9641, www.vikan.ee
Urmas
Dresen, Eesti Meremuuseum, tel 513 1622, www.meremuuseum.ee
NB! Kaasasoleval pildil katsetavad emapuu vastupidavust Ilmar Tamm MTÜ-st Raudlaeva Maja ja Lääne-Viru ettevõtja Ergo Eesmäe, kes aitas puu metsast välja vedada ning haagise peale tõsta.