Üks mitmetest Eestis leiduvatest Ranna teedest on Matsalu
rahvuspargis Kurevere külas. Haapsalu-Laiküla teelt viib 3,2 km pikkune Ranna
tee Rõude jõeni, lõppedes seal 2011. a ehitatud sild-regulaatori juures. Umbes
pool teest kulgeb mööda Kasari jõe delta luhta ja seda teelõiku kasutatakse
peamiselt heinategemiseks. Teed rekonstrueeriti 2012. aastal. Sõidutingimused said paremaks, kuid kaasnesid ka murekohad.
Luhal olev 1,6 km pikkune teelõik oli aja jooksul muutunud aina raskemini läbitavaks ning 2012. a võeti ette selle rekonstrueerimine. Tee rekonstrueerimise projekti koostas AS Maa ja Vesi ning sama aasta lõpuks oli tee Rõude jõe sild-regulaatorini saanud uue katte.
Projekti kohaselt jäeti teele kaks madalamat kohta vee läbivoolu võimaldamiseks üleujutusperioodidel. Aastate jooksul aga selgus, et läbivoolukohad võinuks olla madalamal, sest vesi jäi teest ida pool olevale luhtale liiga kauaks pidama. Vee valgumine luhalt Rõude jõkke oli samuti takistatud, sest nõukogudeaegne grandioosne looduse ümberkujundamine oli oma jälje jätnud sinnagi. Jõgesid kaevati sirgemaks ning kallastele kuhjatud mulded ei lase vetel luhtadelt ära valguda.
RMK-sse jõudsid signaalid ornitoloogidelt, kes kurtsid, et liiga kaua kestev kõrge veeseis on avaldanud negatiivset mõju linnustikule, eriti kurvitsalistele. Ka poollooduslikke luhakooslusi hooldav rentnik kinnitas, et ida pool teed on luha pind muutunud pehmemaks ja raskemini hooldatavaks.
2019. a alguses käisime projekteerijaga objekti üle vaatamas ja tellisime uue projekti läbivoolude madalamale viimiseks. Töö tehti ära augustis, nüüd on sõiduplaadid luhapinnaga samal tasandil.
Vaade Ranna teele Rõude sild-regulaatori juurest 2012. a juulis. Südasuvel on teeolud vesised. Mis saab kõrgvee ajal?