Loodusõppeprogrammid

Loomade talvine elu

Vaikne ja lumine mets on justkui loodud selleks, et õppida märkama, kuidas väiksemgi tegevus jätab loodusesse jälje. Lumi kutsub meid uurima ja avastama, kes on metsas ringi liikunud, kes puu all maganud, kes on kuusemetsas söönud. Talvise metsaretke jooksul otsimegi koos imetajate ja lindude tegutsemisjälgi. Arutleme, kuidas nad talvel metsas hakkama saavad ning kuidas külm ja vähene valgus loodust mõjutavad.
Toimumiskoht: Tammeluha matkarada

Päevakava
  • Grupi saabumine ja tutvumine. Toimumiskoha, päevakava ja käitumisreeglite tutvustamine. (15 min)
  • Retk mööda laudteed üle luhaniidu metsa 0,7 km. (15 min)

Jõudes metsarajale liigume alguses koos ühise grupina, otsides imetajate, lindude ja putukate (nt üraskid) tegevuse jälgi ja elupaiku. Ühisarutelu loomade eluviisidest ja jälgede eristamisest, mille tulemusena saame teada, kellel on sõrad, kellel käpad ja kellel hoopis ujulestad varvaste vahel. (15 min)

Liigume edasi järgmise tegevuspunktini, kus otsime metsast jälgi ja märke nendelt loomadelt, kes talvel ei maga. Arutleme, kuidas loomad talvel metsas hakkama saavad, kuidas külm ja vähene valgus loodust mõjutavad. Kust ja kuidas leiavad loomad talvel toitu, kas on vajalik ja lubatud inimeste poolt imetajate ning lindude lisatoitmine. Arvamismängu abil tutvume erinevate loomade ekskrementidega. (25 min.)

Liigume järgmisse tegevuspunkti, kus jagame grupi 3-liikmelisteks rühmadeks, juhendaja näitab ja selgitab, kuidas kasutada joonlauda, luupi ja jäljeaabitsat. Seejärel saab iga rühm luubi ja jäljeaabitsa ning asub raja lähiümbruses jälgi otsima. Kui lumi on maas, saame jäljeaabitsa abiga lugeda jälgede salakirja. Kui lund pole, otsime tegutsemisjälgi liiva, pori ja sambla peal. Rühmad üritavad ära arvata, kellele need jäljed kuuluvad ning mõõdavad ja võrdlevad erinevate jälgede suurust ja sammude pikkust. (30 min)

Matkame edasi järgmisse tegevuspunkti, kus arutleme, kes on rändlinnud ja kes on paigalinnud ning kuidas kohale jäävad linnud talve üle elavad. Okaspuud ja vanad õõnsustega lehtpuud on lindudele head varjepaigad. Pasknäär kogub talveks tammetõrusid, peites neid erinevatesse kohtadesse. Kinnistame mõisteid jooksumänguga „Paigalinnud-rändlinnud“. (20 min)

Retk üle laudtee tagasi raja alguses olevasse lõkkekohta. (15 min)

  • Kokkuvõte lõkkekohas – arutleme mänguliselt („Leidsime-ei leidnud“ mäng) koos läbi, kelle tegevusjälgi rajal nägime, mis nähtud loomi ja nende elupaiku iseloomustab ning mis kellelegi meelde jäi. (15 min)
Seos õppekavaga

Õpitulemused, millele programm aitab kaasa
Loodusõpetus, I kooliaste:

  • 12) teab kodukoha tuntumaid loomi, taimi ja seeni; kirjeldab õpitud loomade eluviise ja elupaiku; oskab vältida loomade ning mürgiste taimede ja seentega seotud ohtusid;
  • 14) mõistab, et inimene on osa loodusest ja sõltub sellest; toob näiteid, kuidas inimene loodust oma tegevusega mõjutab;
  • 20) liigub looduses turvaliselt, kahjustamata loodust, teisi ja iseennast;

Õpiväljundid, õpitulemused
Õpilane:

  • tunneb huvi looduse ja selle uurimise vastu.
  • saab aru, et inimtegevusel on mõju loodusele ning säästliku eluviisi vajadusest.
  • teab, et kõigil loomadel on looduse eluringis oma osa ja koht.
  • omandab algteadmised sõnavarast, millega kirjeldada metsaelustikku (nt sõrad, käpad, sarved, kiskja, taimetoiduline, segatoiduline, talveuni, taliuinak, okaspuu, lehtpuu, paigalinnud, rändlinnud).
  • tunneb ja oskab kirjeldada programmis lähemalt käsitletud imetajaid, linde, putukaid ja nende tegevusjälgi (põder, rebane, kährik, ilves, metssiga, metskits, halljänes, orav, kobras, saarmas, pasknäär, rähn, käbilind, kuusekooreürask).
  • märkab metsas imetajate, lindude ja putukate tegutsemisjälgi, oskab neid seostada nende eluviiside ja elukeskkonnaga.
  • käitub metsaretkel turvaliselt.

Eesmärgid:
Eesmärgiks on loomade – imetajate, lindude ja putukate ning nende elukeskkonna ja kohastumuste tundmaõppimise kaudu kujundada arusaama looduskeskkonnast kui tervikust ning mõistmist, et inimene on osa loodusest ja loodusesse peab suhtuma säästvalt. Programm toetab huvi looduse ja looduse uurimise vastu, ärgitab esitama küsimusi ja leidma vastuseid lihtsate määrajate (jäljeaabits) abil.
Üldpädevused:
Kultuuri- ja väärtuspädevus: oskus hinnata üldinimlikke ja ühiskondlikke väärtusi, väärtustada inimlikku, oma suhteid ja tegevusi teiste inimestega, ühiskonnaga, loodusega, oskus väärtustada looduslikku mitmekesisust.
Enesemääratluspädevus: oskus mõista ja hinnata iseennast, käituda ohutult ja järgida tervislikke eluviise.
Õpipädevus: suudab hankida õppimiseks vajaminevat teavet, kasutada õpitut erinevates olukordades, seostada omandatud teadmisi varem õpituga, analüüsida oma teadmisi ja oskusi.
Suhtluspädevus: suudab ennast selgelt, asjakohaselt ja viisakalt väljendada, oma seisukohti esitada ja põhjendada.
Programm lähtub teaduslikust maailmavaatest, juhendaja poolt antud info põhineb teaduskirjandusel.
Läbivad teemad: keskkond ja jätkusuutlik areng. Väärtused ja kõlblus.
Läbivate teemade raames käsitletakse looduskeskkonda kui tervikut, kus kõigil loomadel – nii imetajatel, lindudel kui putukatel – on looduse eluringis oma osa ja koht, samuti looduse kaitse ja säästliku eluviisi vajadus.
Ainetevaheline lõiming: inimeseõpetus (liikumine ja viibimine värskes õhus kui tervisliku eluviisi alused), eesti keel (sõnavara arendus), matemaatika (pikkuse ja kauguse mõõtmine, ühikud).
Meetodid: loodusretk tegevusjälgede otsimiseks, vaatlus, rühmatöö, mõõtmine, määramine, võrdlemine, arutelu, mängud( Paigalinnud-rändlinnud, Leidsime-ei leidnud).
Vahendid: jäljeaabitsad (7 tk grupi kohta, mõõtejoonlaud on juba kujundatud kaanele), luubid (7 tk grupi kohta), ekskremendid (5 purgikest-jänese, kitse, põdra, rebase, hundi) ja kokkuvõtva mängu pildid on retkejuhi matkakotis. Orava, hiire, rähni, käbilinnu söödud käbid (kõiki 1 tk, juhendaja näitab oma käes, otsime jooksvalt metsas neid juurde). Töölehed saavad õpilased kooli kaasa ja täidavad need hiljem loodusõpetuse tunnis.
Teemad/märksõnad: mets, metsloomad, imetajad, linnud, putukad, nende tegevusjäljed, elupaigad, loodushoid. Okaspuud ja lehtpuud.

Lisainfo

Lisainfo: Matkarada asub kolmest järvest ümbritsetud poolsaarel, rajale viib üle luhaniidu kulgev laudtee.
Selga-jalga aastaajale ja ilmastikule vastav riietus ning jalanõud. Soovi korral kaasa jook ja väike eine.
Õpilasgruppide turvalisus ja ohutus on tagatud programmi korraldajate poolt.
Programmi tellija täidab programmi tellimisvormi www.rmk.ee lehel ja saab vastu kinnituskirja programmi läbiviimise tingimustega, milles on kirjas soovitused ja nõuded õpetajale programmi eel ja ajal ning milles lepitakse vajadusel kokku ka kõik eritingimused (ka erivajadustega õpilaste võimalused, vajadused) ja koolipoolsed soovid programmile.
Peale programmi toimumist saadetakse õpetajale tagasisidevorm ning soovitus saadud teadmisi ja oskusi õpilastega nende edaspidises õppetöös kasutada.

Lisainfo kontakt: info.elistvere@rmk.ee, 5627 7477

Omadused

Teemad Looduses liikumine
Metsaloodus
Sihtrühm 1.-3. klass Toimumisaeg Talv Grupi suurus 20 õpilast + 2 saatjat, suurem grupp jagatakse eraldi programmideks Kestus 2,5 tundi Rajapikkus 3 km Hind20 inimest 70 EUR

Tagasi programmi otsingusse

Telli programm siit

Loomade talvine elu
Elistvere (Tartumaa)
Tasuline

* tärniga märgitud väljad on kohustuslikud

Tagasi programmi otsingusse
Omadused:
Teemad
Looduses liikumine
Metsaloodus
Sihtrühm
1.-3. klass
Toimumisaeg
Talv
Grupi suurus
20 õpilast + 2 saatjat, suurem grupp jagatakse eraldi programmideks
Kestus
2,5 tundi
Rajapikkus
3 km
Hind
20 inimest 70 EUR