Loodusõppeprogrammid

Eestimaa rahvuspargid

Eestimaa rahvusparkide programm keskendub Eesti looduskaitse süsteemi tutvustamisele rahvusparkide näitel. Saadakse põgusalt tuttavaks kõigi 6 rahvuspargiga ning põhjalikult tutvutakse Karula rahvuspargi loodus- ja kultuuriväärtustega. Aktiivtegevuste käigus ehitatakse üheskoos rahvuspargi mudel ja mängitakse rollimängu. Rollimängu käigus saadakse teada erinevate sihtrühmade huvid ja vajadused kaitsealal.
Programm toimub eelistatult Karula rahvuspargi külastuskeskuses koos matkaga (3h) või koolis (2x 45 min).
Toimumiskoht: Karula rahvuspargi külastuskeskus

Päevakava

  • sissejuhatus (5 min).
  • tutvustatakse programmi eesmärke, töökorraldust, töövahendeid.
  • tegevustekäik
  1. Tutvumine kuue Eesti rahvuspargiga (30 min). Arutleme looduskaitse tähtsuse üle. Otsime kuue Eesti rahvuspargi asukohad Eesti kaardil ning vaatame 6-minutilist filmi, mis annab lühiülevaate kõigist Eestimaa rahvusparkidest. Mängime sissejuhatavat mängu, kus küsimused tutvustavad 6 rahvuspargi loodust ja kultuuripärandit.
  2. Rahvuspargi mudeli ehitamine (20 min). Mudeli ehitamise käigus saame ülevaate kaitsekorrast ja rahvuspargi peamistest loodusväärtustest: maastikust, kooslustest, tähtsamatest objektidest. Käsitleme mõisteid: reservaat, sihtkaitsevöönd, piiranguvöönd.
  3. Rollimäng (25 min). Mängus asetavad õpilased ennast erinevate rahvuspargis tegutsevate huvigruppide rolli ning asuvad otsima lahendust probleemile, mille lõpplahendus peab tagama keskkonna jätkusuutliku toimimise. Rollimängu käigus saame aru, et kaitsealal tegutsevatel huvigruppidel on erinevad vajadused ning võimalikud huvide ristumised. Ometi on vajalik leida kõiki osapooli rahuldavad kokkulepped. Rollideks on: kohalik talunik, matkaja, ning rahvuspargis elavad olulised liigid (nt Karulas must-toonekurg, hunt, mudakonn).
  4. Matkame rahvuspargis (1,5 h), see annab võimaluse kogeda rahvuspargi maastikku ja näha iseloomulikke kooslusi, liike ning otsida loodusest loomade tegutsemisjälgi.
  • kokkuvõtte (10 min).
  • programmi lõpuringis väljendab iga osaleja oma uusi kogemusi või teadmisi.
Seos õppekavaga

  • 7-9. kl III kooliaste

Ainevaldkond “Loodusained“ Bioloogia: Ökoloogia ja keskkonnakaitse; Kaardiõpetus

  • Gümnaasium

Bioloogia – bioloogia uurimisvaldkond, ökoloogia ja keskkonnakaitse.

Läbivad teemad: keskkond ja jätkusuutlik areng, väärtused ja kõlblus.
Lõimitud: geograafia, bioloogia, ühiskonnaõpetus.
Üldpädevused: enesemääratluspädevus, kultuuri- ja väärtuspädevus, õpipädevus, sotsiaalne ja kodanikupädevus, suhtluspädevus.
Kirjeldavad märksõnad: keskkond ja jätkusuutlik areng, loodus- ja keskkonnakaitse, maastikud, rahvuspark, kultuuripärand
Meetodid ja vahendid:

  • arutelu looduskaitse vajalikkusest.
  • 6-minutilise Eesti rahvusparke tutvustava video vaatamine. Vahendid: internetiühendusega arvuti, suur ekraan, kõlarid.
  • Eesti kaardil rahvusparkide asukoha otsimine. Vahendid: Eesti kaart.
  • klassiga tutvumine kuue rahvuspargi peamiste loodus- ja kultuuripärandi väärtustega. Vahendid: iga rahvuspargi kohta faktilehed koos rahvuspargi logoga.
  • rühmatööna rahvuspargi mudeli ehitamine storyline meetodil. Vahendid: rahvuspargi kaart, iseloomulike mets- ja koduloomade kujud, tähtsamad rahvuspargi objektid.
  • rollimäng rühmades. Vahendid: rahvuspargis tegutsevate huvirühmade rollimängu kaardid (Karula rahvuspargis kohalik lambakasvataja, matkaja, loodusfotograaf, mudakonn, hunt, must-toonekurg).

Õpilane:

  • mõistab kaitsealade vajalikkust.
  • teab looduskaitse põhimõtteid ja põhimõisteid (sh rahvuspark, piiranguvöönd, sihtkaitsevöönd, reservaat).
  • teab kuut Eestimaa rahvusparki ja oskab neid kaardil näidata, on tutvunud rahvusparkide peamiste väärtustega.
  • tunneb põhjalikumalt oma kodukoha rahvuspargi loodus- ja kultuuriväärtusi.
  • mõistab erinevate gruppide huvisid ja vajadusi kaitseala maastikul (erinevad liigid, matkajad, kohalikud elanikud, talunikud, arendajad jne).
  • mõistab inimese ja keskkonna seoseid ning suhtub vastutustundlikult ümbritsevasse elukeskkonda.
  • tegutseb koostöös oma klassikaalastega.
  • oskab looduses liikuda ja naudib looduses liikumist, oskab märgata looduskaitselisi väärtusi* (kui programm toimub koos matkaga kaitsealal).
Lisainfo

Rahvuspargis on eelistatud programmi toimumiseks kevadine või sügisene aeg. Programm toimub külastuskeskuses ja loodusrajal, kus on taristu turvaliseks raja läbimiseks loodust tallamisega kahjustamata.
Koolis toimub programm eelistatult talvisel ajal, klassis on vajalikud ekraan, kõlarid ja arvuti.
Õppeprogramm ei kohaldu nägemis-, kuulmis-, vaimupuudega osalejatele. Ratastooliga saab osaleda vaid looduskeskuses, aga mitte matkarajal.

Vajalik on ilmastikule vastav mugav riietus ja looduses liikumiseks sobivad jalanõud. Soovitame kaasa võtta söögi–joogi.
Lisainfo kontakt: info.karula@rmk.ee, 5787 3319

Omadused

Teemad Looduskaitse
Pärandkultuur
Sihtrühm 7.-9. klass
10.-12. klass Toimumisaeg Kevad, Suvi, Sügis Grupi suurus 24 õpilast + 2 saatjat, suurem grupp jagatakse eraldi programmideks Kestus 3 tundi Rajapikkus 3-4 km Hind1 EUR/in

Soodne alates 01.04.2025
Soodne kuni 13.06.2025

Tagasi programmi otsingusse

Telli programm siit

Eestimaa rahvuspargid
Karula (Võrumaa)
Tasuline

* tärniga märgitud väljad on kohustuslikud

Tagasi programmi otsingusse
Omadused:
Teemad
Looduskaitse
Pärandkultuur
Sihtrühm
7.-9. klass
10.-12. klass
Toimumisaeg
Kevad, Suvi, Sügis
Grupi suurus
24 õpilast + 2 saatjat, suurem grupp jagatakse eraldi programmideks
Kestus
3 tundi
Rajapikkus
3-4 km
Hind
1 EUR/in
Soodne alates 01.04.2025
Soodne kuni 13.06.2025