Loodusõppeprogrammid

Fotosüntees ja hingamine – III kooliaste

Tutvume fotosünteesi ja hingamisega: kes, kus, miks ja mismoodi, kuidas on need protsessid omavahel seotud, mis on lähteained ja saadused ning vajalikud keskkonnatingimused, millised on taimede kohastumused rasketes oludes hakkama saamiseks. Arutelu ja töölehe täitmise kaudu käsitleme fotosünteesi ja taimede mõju Maa elustikule (sh inimesele), aineringetele ja kliimale. Sagadi looduskoolis teeme ka katseid ja teatrit. Oandu loodusmetsarajal kinnistame ja seostame teoreetilisi teadmisi päriseluvaatlustega.

Toimumiskoht: Sagadi looduskool

Päevakava

Sissejuhatus (10 min)
Tutvustatakse programmi toimumiskohta, töökorraldust ja ajakava, käitumisreeglistikku.
Tegevused looduskoolis (80 min)
Fotosünteesi ja hingamise protsesside tutvustus, arutelu nende olulisuse üle, seoste loomine aineringete, kliimamuutuste ja keskkonna säästva kasutusega.
Etendus „Fotosüntees ja hingamine“ – õpilased etendavad fotosünteesi ja hingamise protsesse. Osaleb 8 näitlejat.
Tehakse kaks katset fotosünteesi ja hingamise toimumisest. Ühes (üks katse klassi peale) mõõdetakse fotosünteesi ja hingamise tulemusel toimuvaid O2 ja CO2 sisalduse muutusi biokambrites olevas õhus. Teine katse tehakse 3-4-liikmelistes rühmades, veendutakse, et fotosünteesi käigus tekivad süsivesikud. Katsete läbiviimine sisaldab muuhulgas hüpoteeside püstitamist, mõõteriistade ja ohutuse tutvustust, tulemuste analüüsi (koos klassiga).
Piknik ja puhkepaus (20 minutit)
Puhkepaus ja piknik Sagadi metsakeskuse õuealal. Tähtsustatakse lugupidavat looduses käitumist.
Tegevused looduskoolis (30 minutit)
Katsete lõpuni viimine. Tulemuste analüüs. Töölehe täitmine.
Maastikumäng Oandu loodusmetsarajal (100 min)
Bussisõit raja algusesse. Metsas liikumise reeglite meeldetuletus, sh arvestamine teiste matkajate ja loodusega, ohutus, kaarditutvustus. Ülesannete tutvustus (töölehed).
Õpperaja algus läbitakse ühiselt, vaadatakse nõmmemetsale iseloomulikke liike ning nende kohastumisi keskkonnatingimustega, analüüsitakse fotosünteesi ja hingamise toimumist selles koosluses. Siis saadab juhendaja 2-4-liikmelised rühmad mõneminutiliste vahedega õpperajale. Õpilased liiguvad rajal iseseisvalt, täites töölehti. Juhendaja ootab neid raja lõpus, toimub töölehtede vastuste analüüs ja arutelu.
Lõpuringis kokkuvõte päevast, sh mis meeldis ja meelde jäi, märksõnade kordamine.

Seos õppekavaga

Seos õppekavaga:
Loodusõpetus III kooliaste: 18) selgitab hingamise ja fotosünteesi näitel, et keemilistes reaktsioonides energia eraldub või neeldub. – Tutvustatakse fotosünteesi ja hingamise protsesse.
Loodusõpetus III kooliaste: 1) sõnastab uurimisprobleeme ja -küsimusi ning hüpoteese, mida saab katse või vaatluse kaudu uurida (kontrollida), plaanib ja korraldab koos kaaslastega katseid, kogub andmeid, vormistab tulemused tabelite ja joonistena; teeb andmete põhjal kehtivaid järeldusi, esitab tulemused. – Tehakse katseid fotosünteesi ja hingamise tutvustamiseks.
Bioloogia 7. klass Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus – selgitab aine- ja energiavahetuse põhilisi seoseid. – Käsitletakse rakuhingamist, mille käigus vabaneb energia.
Bioloogia 8. klass Taimede tunnused ja eluprotsessid: 3) koostab ja analüüsib skeeme fotosünteesi lähteainetest, lõppsaadustest ja protsessi mõjutavatest tingimustest. – Fotosünteesi tutvustatakse läbi esitluse, etenduse ja arutelu.
Bioloogia 8. klass Taimede tunnused ja eluprotsessid: 4) selgitab fotosünteesi ja hingamise tähtsust taimede ning teiste organismide elutegevuses. – Arutletakse sellel teemal.
Bioloogia 9. klass Hingamine: 3) selgitab hingamise olemust, sh hapniku ülesannet rakkudes, sisse- ja väljahingamist ning hingamise regulatsiooni. – Käsitletakse rakuhingamist.

Teema/alateema: fotosüntees ja hingamine

Läbivad teemad:
keskkond ja jätkusuutlik areng – programm aitab kujundada arusaama loodusest kui terviksüsteemist ning aitab õpilasel kujuneda keskkonnateadlikuks inimeseks.

Lõiming: geograafia, geoloogia, keemia

Meetodid: esitlus koos aruteluga, katsete planeerimine ja läbiviimine, etendus (8 esinejat), töölehtede täitmine 2-4-liikmelistes rühmades, erinevatesse liigirühmadesse kuuluvate liikide vaatlemine õpperajal, rühmatöö.

Vahendid:
Esitlus „Fotosüntees ja hingamine“
Etendus: tegelaste/tegevuskohtade nimesildid (nt kloroplast, hapnik), 2 rohelist pleedi, loomamask
Töölehed klassis ja õpperajal (2-4-liikmelistele rühmadele)
Luubid (1 luup 2-4-liikmelisele rühmale)
Katse 1: grupi peale taimed ja seened, 2 biokambrit, 2 Vernier LabQuest andmekogujat, O2, CO2, temperatuuri ja valguse sensorid
Katse 2: grupi peale taimed, kaanega klaaspurk, denatureeritud piiritus, pintsetid, 2-4 liikmelistele rühmadele taldrik, petri tass, vatt, tärklis, joodilahus, hambatikud.

Lisainfo: Oandu asub Sagadist 5 km kaugusel, sinna sõidetakse bussiga. Õpperaja pikkus on 4,6 km, seal on tõusud ja langused, laudtee ning trepid. Laudtee võib olla libe. Talvel paksu lumega võib õpperada olla raskesti läbitav.
Programm ei sobi liikumis-, nägemis- ja kuulmispuudega õpilastele.
Erivajadustega osalejate puhul palume teha eelnevad kirjalikud kokkulepped seoses programmi sisu lihtsustamisega.
Programmi aja sisse on planeeritud 20 minutiline puhke- ja söögipaus Sagadi metsakeskuse õuealal või halva ilma korral looduskoolis. Piknikutoit tuleb ise kaasa võtta. Soovi korral saame pakkuda kuuma teed.
Sarnane programm on ka gümnaasiumiastmele, seal käsitletakse teemat põhjalikumalt ja ülesanded on raskemad.

Lisainfo kontakt: sagadi.looduskool@rmk.ee; 5669 1295

Omadused

Teemad Metsaloodus
Sihtrühm 7.-9. klass Toimumisaeg Kevad, Suvi, Sügis, Talv Grupi suurus 24 õpilast Kestus 4 tundi Hind150 EUR / grupp

Tagasi programmi otsingusse

Telli programm siit

Fotosüntees ja hingamine – III kooliaste
Sagadi (Lääne-Virumaa)
Tasuline

* tärniga märgitud väljad on kohustuslikud

Tagasi programmi otsingusse
Omadused:
Teemad
Metsaloodus
Sihtrühm
7.-9. klass
Toimumisaeg
Kevad, Suvi, Sügis, Talv
Grupi suurus
24 õpilast
Kestus
4 tundi
Hind
150 EUR / grupp