Loodusõppeprogrammid

Maa, mis tõuseb merest

Kas oled näinud liivamägesid ja mõelnud, kust see liiv siia sai? Mis oli siin tuhandeid aastaid tagasi? Või mõelnud, miks need puud nii sirges reas kasvavad? Kas oled mererannas kohanud mustjaspruune kive, mis ei ole nagu teised kivid? Mis on nende kivide lugu? Programmi käigus saab selgeks, miks maapind Loode-Eestis kerkib. Milliseid jälgi sellest me veel näeme? Lisaks otsime loodusest inimtegevuse jälgi ning arutleme, kas need on alati selgepiiriliselt head või halvad? Saame teada, millised kaitsealused loomad Veski karjääris elavad ja kuidas neil siin läheb. Vaatleme lähemalt teadaolevalt Eesti suurima ja vanima meteoriidi plahvatuse käigus tekkinud Neugrund bretšasid ning saame teada Neugrundi meteoriidikraatri avastamise loo.
Programmi käigus saadakse tervikpilt maa kerkimisest ja inimtegevuse mõjudest rannikumaastike kujunemisel.

Päevakava
  • Rühma saabumine Veski karjääri puhkekohta, tutvumine, sissejuhatavad tegevused, lepitakse kokku ühised käitumisreeglid. Ühises arutelus aktiveeritakse osalejate eelteadmised programmis käsitletavate teemadega.(10 min)
  • Loodusretk „Maastiku kujunemine ja inimmõjud looduses“ toimub ümbruskonnas, kus vaadeldakse nii inimtegevuse jälgi põlenud ala, liivakarjääri kui ka vanu liivaluiteid ja räägitakse siin elavatest kaitsealustest loomadest. Retke kestel toimuvad läbivalt arutelud ja õpilasi suunatakse kaasa mõtlema. (60-70 min, 2km)
  • Bussiga sõit Nõva sadamasse (15 min)
  • Temaatiline retk Nõva sadama ümbruses, kus räägitakse Neugrundi meteoriidiplahvatusest ja vaadeldakse Neugrund bretšasid. Retke kestel toimuvad arutelud, mille käigus aktiveeritakse õpilaste eelteadmisi Eesti meteoriidikraatrite kohta ning suunatakse neid kaasa mõtlema. Vaadeldakse ning õpitakse bretšasid ära tundma (30-40 min, 1 km)
  • Sõit RMK Nõva külastuskeskusesse (15 min)
  • Piknik kaasa võetud toiduga RMK Nõva külastuskeskuse õuealal (30 min)
  • RMK Nõva külastuskeskuse tutvustus ja loodusretkedel käsitletud teemasid kajastava filmi „Maa, mis tõuseb merest“ vaatamine teemade kinnistamiseks (20 min)
  • Rühmatööna käsitletud teemade kohta töölehtede täitmine (15 min) ja töölehe vastuste analüüs kogu klassi koostööl (10 min)
  • Kokkuvõte – ühine analüüs ja arutelu programmis toimunud tegevuse üle. Küsitakse suuliselt tagasisidet programmi kohta. (15 min)
Seos õppekavaga

III kooliaste
Loodusõpetus: mõistab inimtegevuse ja keskkonna seoseid ning väljendab hoolivust ja lugupidamist kõigi elusolendite vastu; väärtustab elurikkust ja jätkusuutlikku arengut;
Geograafia: geoloogia: eritekkelised kivimid – programmis käsitletakse moondekivim bretša teket;
pinnamood: selgitab pinnavormide ja pinnamoe kujunemist ning muutumist eri tegurite, sh inimtegevuse ja maakerke toimel;
Bioloogia: Ökoloogia ja keskkonnakaitse: suhtub vastutustundlikult elukeskkonnasse, väärtustab elurikkust, jätkusuutlikku ja vastutustundlikku eluviisi ning säästva arengu põhimõtteid;
Seosed läbivate teemadega: keskkond ja jätkusuutlik areng – analüüsib inimtegevuse positiivset ja negatiivset mõju ökosüsteemidele ning mõistab bioloogilise mitmekesisuse kaitse vajalikkust
Ainete vaheline lõiming: loodusõpetus, geograafia ja bioloogia
Õpiväljundid/õpitulemused
Õpilane teab
:

  • kuidas inimtegevus mõjutab loodust ja maastikke (karjäär, metsapõlengud, põlengu järgne metsaistutus)
  • Neugrundi meteoriidikraatri tekkelugu ning kuidas tekkis moondekivim Neugrund bretša
  • miks toimub maakerge ning kuidas see mõjutab pinnamoe kujunemist.

Õpilane oskab:

  • maastikul eristada Neugrund bretšasid
  • seostada termineid ( maakerge, jäänukjärv, liivaluide, rannavall) geoloogiliste protsessidega
  • vaadelda ja analüüsida loodus- ja inimtegevuse jälgi (karjäär, põlenud ala, luited)

Õpilane väärtustab:

  • elurikkust ja jätkusuutlikku arengut
  • väljendab hoolivust ja vastutustunnet oma elukeskkonna suhtes

Õpitulemuste saavutamist hinnatakse vaatluste, töölehtede ja rühmaarutelude kaudu. Kujundavat tagasisidet antakse programmi käigus suuliselt, juhendaja küsib suunavaid küsimusi ja toetab järelduste tegemist. Programmi lõpus tehakse ühisarutelu, kus õpilased sõnastavad, mida nad õppisid ja kuidas looduse hoidmisele ise kaasa saavad aidata.
Õpipädevus: loodusteaduste pädevus: sotsiaalne ja kodanikupädevus
Meetodid: kogu klassi koostööd: retk looduses, loodusretkel aktiivselt kaasamõtlemine ja aruteludes osalemine, käsitletud teemasid kajastava filmi vaatamine, töölehe vastuste analüüs,
Rühmatööd: töölehe täitmine.
Vahendid: igale 2-3 liikmelisele rühmale: kirjutusalus, pliiats, tööleht; kogu klassile: ekraan, projektor, kaitsealuste loomade pildid
Teemad/märksõnad: pinnamoe kujunemine, inimtegevuse jäljed looduskeskkonnas, kaitsealused liigid, looduskaitse.

Lisainfo: Selga ja jalga ilmastikule vastavad riided ja jalanõud. Liigume metsarajal, liiva sees ning ka mereääres. Rada ei sobi liikumispuudega osalejatele. Kaasa oma võileib ja jook!
RMK Nõva külastuskeskuses ja loodusõpperadadel on õpilasgruppide turvalisus ja ohutus tagatud. Programmi tellimiseks palume täita tellimisvorm (vt allpool olevat rubriiki „Telli programm siit“), millele vastame kinnituskirjaga, milles on kajastatuid programmi läbiviimise tingimused.
Õppekeel: eesti keel

Lisainfo kontakt: info.nova@rmk.ee, 506 2004, 5077 369

Omadused

Teemad Looduskaitse
Metsaloodus
Sihtrühm 7.-9. klass Toimumisaeg Kevad, Suvi, Sügis, Talv Grupi suurus kuni 25 õpilast, suurem grupp jagatakse eraldi programmideks Kestus 4 tundi Rajapikkus 3 km Hind25 inimest 70 EUR

Tagasi programmi otsingusse

Telli programm siit

Maa, mis tõuseb merest
Nõva (Läänemaa)
Tasuline

* tärniga märgitud väljad on kohustuslikud

Tagasi programmi otsingusse
Omadused:
Teemad
Looduskaitse
Metsaloodus
Sihtrühm
7.-9. klass
Toimumisaeg
Kevad, Suvi, Sügis, Talv
Grupi suurus
kuni 25 õpilast, suurem grupp jagatakse eraldi programmideks
Kestus
4 tundi
Rajapikkus
3 km
Hind
25 inimest 70 EUR