Loodusõppeprogrammid
Matkapäev Viitnal – lasteaed
Õppeprogrammi käigus tutvutakse Viitna maastikukaitseala loodusega ning korratakse üle, kuidas looduses liikuda ja matkata nii, et see oleks turvaline nii endale kui ka keskkonnale. Mänguliselt õpitakse tundma matkarajal kasvavat taimestikku ning vaadeldakse seda luubiga. Koos matkatakse 2,8 km põneval ja vaheldusrikkal maastikul, mis kulgeb ümber Viitna Pikkjärve.
Toiumumiskoht: Viitna õpperada
Päevakava
- Sissejuhatus (15 min): Tutvustatakse programmi töökorraldust, ajakava. Vaadeldakse kaitseala infotahvlit, korratakse üle leppemärgid. Arutelu looduskaitsealal lubatud ja keelatud tegevuste üle; looduses liikumise reeglid.
- Tegevused õpperajal (2,8 km) (130 min): matkamine koos peatuste ja tegevustega. Vaadeldakse ümbritsevat metsa ja Viitna järve. Arutelu veeohutuse teemadel. Kasutatakse aktiivõppe meetodeid, nt loendatakse saari Viitna järves, katsutakse ise vee temperatuuri. Järgneb otsimismäng järve kaldal, mil lapsed otsivad puude külge kinnitatud silte ja tuvastavad juhendaja abil puu liiginimetuse (kuusk, mänd, kask, pihlakas, sanglepp). Leitud siltidest moodustub õpetlik lahendussõna. Toimub liikumismäng, mille käigus otsitakse endale kuusekäbi ja männikäbi ning kasutatakse seda täpsusviskemänguks. Juhendaja pöörab laste tähelepanu Viitna järve ääres toimunud metsatulekahju tunnustele ¬- arutelu tuleohutusest metsas liikudes. Tutvustatakse mõisteid: põõsas, puu, tüvi, võra, juured, oksad. Võrreldakse üheskoos puud ja põõsast, vaadeldakse puu erinevaid osasid. Juhendaja selgitab luubi kasutamist ning juhendab vaatlust luubiga. Määratakse matkaraja levinumad marjataimed: mustikas ja pohl.
- Piknik ja puhkepaus (20 min): süüakse kaasa võetud einet. Piknik toimub matka keskel.
- Kokkuvõte ja lõpuring (15 min): kinnistatakse ja korratakse programmi jooksul saadud teadmisi juhendaja läbiviidud mälumänguga, mis toimub rühmades. Toimub reflektsiooniring, kus kõik ütlevad ühe asja, mis neile Viitna matkapäeval enim meeldis või kõige rohkem meelde jäi.
Seos õppekavaga
Koolieelse lasteasutuse õppekava valdkond: Mina ja keskkond
- suhtub ümbritsevasse hoolivalt ning käitub seda säästvalt.
- kirjeldab võimalikke ohte veekogul.
- kirjeldab kodukoha loodust ning kahte marjataime.
- mõistab ning märkab enda ja teiste tegevuse mõju ja tagajärgi keskkonnale.
- suhtub ümbritsevasse keskkonda hoolivalt ning käitub seda säästvalt.
Koolieelse lasteasutuse õppekava valdkond: Liikumine
- suudab pingutada sihipärase tegevuse nimel.
- tahab liikuda ja tunneb liikumisest rõõmu.
Arendatavad üldoskused: mänguoskused, sotsiaalsed oskused, tunnetus- ja õpioskused
Seosed teiste teemadega:
- Sotsiaalsed normid – matkaradade külastamine prügistamata, reostamata, lõhkumata, kedagi ohtu seadmata.
- Looduskeskkond – kaitsealal käitumine nii, et säiliks taimestik; taimestiku tundmine.
- Tervislikud eluviisid – värskes õhus liikumine, loodusest toidu ja tervist toetavate taimeosade hankimine.
Meetodid : rühmatöö, liikumismäng, otsimismäng, arutelu, vaatlus (luubiga ja ilma), reflekteerimine
Vahendid: otsimismängu materjalid, luubid (15 tk), mälumängu küsimused, marjataimede pildid
Kirjeldavad märksõnad: keskkond, kaitsela, järv, lehtpuu, okaspuu, põõsas, jätkusuutlik areng
Lisainfo: Programm toimub Viitna maastikukaitseala õpperajal. Programmi ajal palume õpetajal lapsi praktiliste tööde tegemisel innustada ja abistada.
Matkale tulles riietuda ilmastikule vastavalt. Vihmaste ilmade korral on järsud oosinõlvad libedad. Ratastoolis liiklejale ei ole matkarada läbitav. Erivajaduste korral palume sellest eelnevalt anda juhendajale teada. Mugavaks matkamiseks soovitame igal lapsel piknikueine ja jook seljakotis kaasa võtta. Pärast programmi toimumist palume programmile kirjalikku tagasisidet e-kirja teel.
Lisainfo kontakt: sagadi.looduskool@rmk.ee, 512 5727
Metsaloodus