Loodusõppeprogrammid
Sügis linnuriigis
Lindudel algab sügis varakult, sest paljud linnud lahkuvad oma pesapaigalt sadade või tuhandete kilomeetrite kaugusele. Rännatakse talvitusaladele ehk talikorteritesse, kuid miks? Programmi käigus uurimegi, kuidas linnud sügisele vastu lähevad, millised on nende rändeteed ja kohastumused ning kuidas inimene saab lindude elu mõista ja toetada. Õppekäigul külastame Kabli linnujaama, kus saame võimaluse tutvuda erinevate värvulistega ning nende püüdmise ja uurimise meetoditega.
Programmi eesmärk on õppida tundma linde ja nende elupaiku. Arendada õpilaste linnuvaatlemise, kuulamise ja määramise oskusi. Saada teada, miks linde rõngastatakse ja millised on lindude püüdmise ja uurimise meetodid.
Toimumiskoht: RMK Kabli külastuskeskus, Kabli looduse õpperada, Kabli linnujaam ja rannik
Päevakava
- Grupi saabumine Kabli külastuskeskusesse, RMK, toimumiskoha ja päevakava tutvustamine, vajadusel suurema grupi jagamine 2 rühmaks, kes läbivad programmi tegevused eraldi (5 min).
- Sissejuhatus teemasse, juhendaja tutvustab Kabli külastuskeskuses olevat interaktiivset linnuaabitsat. Annab lühiülevaate, mis see endast kujutab ja kuidas seda linnuaabitsat kasutada. Vestluse käigus selgitatakse välja, millised on isiklikud kogemused või teadmised osalejatel lindudest. Nt Kes on linnud? Kas tunnete mõnda lindu nime või laulu järgi? Millised on lindude kohastumused ja elupaigad? Mida elupaik linnule pakub? (20 min)
- Rühmatöö ülesanne interaktiivse linnuaabitsaga (grupis 2- 4 õpilast) Igale rühmale antakse paberil 3 linnunime (segamini eri kategooriatest). Rühmad peavad need õigesti jaotama, kas tegemist on (paiga-, ränd-või hulgulinnuga? Kui on rändlind, siis kus ta talvitub? (10 min)
- Õue minek. Osalejad jagatakse gruppideks, kes saavad linnumääraja, binokli, töölehed koos kirjutualuse ja pliiatsiga. Antakse juhised, kuidas välja jagatud vahendeid kasutada ja hoida. (5 min)
- Juhendatud retk Kabli loodusõpperajal ja rannikul. Enne retkele asumist teeb juhendaja lühikese sissejuhatuse, kuidas linde looduses märgata ja määrata. Milliseid tunnuseid jälgida (sulgede värvus, suurus, häälitsused, lennuviis).Kuidas kasutada binoklit ja kuidas teha töölehele märkmeid. Seejärel jagunevad õpilased gruppideks (grupis 2-4 õpilast) ja järgneb:
- Praktiline rühmatöö – otsida (3) lindu ja proovida määrata väliste tunnuste järgi, kasutatakse linnumäärajat.
- Juhendaja liigub gruppide vahel ja abistab. (30min)
- Elupaikade tundmaõppimine: arutletakse, millised elupaigad erinevatele linnuliikidele sobivad. Miks linnud rändavad, kuidas nad rändeks valmistuvad, rändeteed ja teekonnal valitsevad ohud.(60min)
- Kabli linnujaama külastus, kus osalejad saavad ülevaate linnujaama ajaloost, tööst. Tutvutakse lindude püüdmise ja uurimise meetoditega. Vaadeldakse, kuidas linde mõõdetakse, kaalutakse ja rõngastatakse. Tutvutakse Eestis kasutatavate ESTONIA MATSALU rõngastega. Võimalik osaleda ise lindude mõõtmisel, kaalumisel ja rõngastamisel. (60min)
- Kokkuvõtte- ühine arutelu, mida õppisime, kuulsime ja nägime? Programmi lõpetame viktoriiniga, mille käigus saab kõik käsitletud teemad üle korrata. (20 min)
Seos õppekavaga
III kooliaste
Bioloogia: Selgroogsete loomade tunnused
- seostab imetajate, lindude, roomajate, kahepaiksete ja kalade kohastumusi nende elukeskkonnaga;
- analüüsib imetajate, lindude, roomajate, kahepaiksete ja kalade erinevate meelte kohastumuste olulisust sõltuvalt nende elupaigast ja -viisist;
- selgitab ja toob näiteid selgroogsete loomade tähtsusest looduses ja inimtegevuses ning põhjendab nende kaitsega seotud piiranguid, toob näiteid kaitsealustest liikidest ja selgitab nende ohustatuse põhjuseid.
Selgroogsete loomade aine- ja energiavahetus
- selgitab aine- ja energiavahetuse omavahelisi seoseid;
- seostab selgroogsete loomade erinevaid toiduobjekte toidu hankimise viiside ja seedeelundkonna eripäraga;
- seostab eri selgroogsete loomarühmade hingamis- ja vereringeelundkonna eripära püsi- ja kõigusoojasusega;
- toob näiteid ebasoodsate elutingimuste üleelamise viiside kohta püsi- ja kõigusoojastel loomadel.
Ökoloogia ja keskkonnakaitse
- analüüsib organismidevahelisi seoseid ökosüsteemis, mõistab eluslooduses toimuvaid protsesse ja hindab inimtegevuse positiivset ja negatiivset mõju populatsioonidele ning ökosüsteemide püsimisele;
- mõistab rohepöörde vajalikkust ning märkab keskkonnaprobleeme, leiab eakohasel moel võimalusi nende leevendamiseks;
- väärtustab bioloogilist mitmekesisust ning suhtub vastutustundega ja säästvalt erinevatesse ökosüsteemidesse ning elupaikadesse.
Õppeesmärkide täitmine
Õpilane:
- tunneb huvi ümbritseva elukeskkonna, selle uurimise ning loodusteaduste vastu;
- vahetu kokkupuude väikeste lindudega, võimalus neid lähedalt näha ja käes hoida;
- kujundab hoiakut loodusesse ja kõigesse elavasse ning tekitab huvi selle uurimise vastu;
- vaatleb, analüüsib ning selgitab elukeskkonna objekte, nähtusi ja elukeskkonnas toimuvaid protsesse - saab tuttavaks lindude rändega, rändeks valmistumisega;
- väärtustab bioloogilist mitmekesisust.
Õpitulemused
Õpilane:
- oskab tunda ja märgata paremini koduümbruses elavaid värvulisi – tihaseid, lehelinde, roolinde jt;
- teab, kes on paigalinnud, rändlinnud ja hulgulinnud;
- teab, miks lindude rännet uuritakse, milliseid uurimise meetodeid kasutatakse;
- mõistab lindude rändeteede ja peatuspaikade kaitsmise vajadust;
- teab, mida teha rõngastatud linnu leidmisel;
- oskab selgitada lindude rändega seotud füsioloogilisi kohastumusi;
- oskab kasutada binoklit ja linnumäärajat,
- teab millega tegeleb Kabli linnujaam.
Programmi olulisimaks eesmärgiks on kujundada suhtumist loodusesse, elusorganismidesse ja seeläbi üldist hoiakut ümbritsevasse keskkonda.
Õppemeetodid: rühmatöö, vaatlemine, tunnuste eristamine, määramine, märkmete tegemine, kuulamine, arutelu.
Üldpädevused:
Õpipädevus: teadmiste omandamine läbi kogemuse ja arutelu.
Sotsiaalne pädevus: koostöö rühmades, kuulamis -ja väljendamisoskus.
Suhtluspädevus: loodusteemaline sõnavara, oma mõtete selge väljendamine.
Väärtuspädevus: looduse hoidmine ja vastutuse teadvustamine.
Matemaatika- ja digipädevus: kauguste hindamine, rändeteede kaardistamine, interaktiivsete vahendite kasutamine.
Teema olulisus: Väärtustab elurikkust, aitab mõista organismide omavahelisis suhteid ja looduses toimivaid seaduspärasusi. Tõstab õpilaste keskkonnateadlikkust, arendab oskust analüüsida keskkonnakaitse dilemmaprobleeme. Arendab praktilist looduse tundmist ja kujundab vastutustundlikku suhtumist keskkonda. Suunab analüüsima inimese ja looduse suhteid ning mõistma looduse iseväärtust.
Ainetevaheline lõiming: emakeel, võõrkeel, loodusained (loodusõpetus, bioloogia, geograafia), matemaatika, tehnoloogia, kehaline kasvatus, kunst.
Seosed läbivate teemadega: Keskkond ja jätkusuutlik areng, elukestev õpe ja karjääri planeerimine, kodanikualgatus ja ettevõtlikkus, teabekeskkond, tehnoloogia ja innovatsioon, tervis ja ohutus, väärtused ja kõlblus.
Vahendid:
- Interaktiivne õppevahend „Kabli linnuaabits“ ( olemas külastuskeskuses, võimalus tutvuda 60 linnuliigiga, mängida linnunimede ära arvamise sõnamängu);
- CD/DVD materjalid linnuhäälte ja filmidega ( kasutatakse halva ilma korral, kui õues on vali tuul või sajab);
- Linnumäärajad, binoklid - arvestatud rühmatööks 2- 4 õpilasega gruppides;
- Kirjutusalused, pliiatsid, töölehed (igale osalejale);
- Kõik vahendid külastuskeskuse poolt.
Lisainfo: Vajalik ilmastikule ja aastaajale vastav riietus ja metsaretkeks sobivad jalanõud. Soovi korral kaasa võtta oma piknikueine ja jook, taaskasutatavad nõud.
Lisainfo kontakt: info.kabli@rmk.ee, 5302 0833